Τα αναπτυξιακά επιτεύγματα του παιδιού

Τα αναπτυξιακά επιτεύγματα του παιδιού

Η διαδικασία της ανάπτυξης του παιδιού περιλαμβάνει την εκμάθηση και την κατάκτηση ποικίλων δεξιοτήτων. Μέσα από πολυετείς μελέτες και παρατηρήσεις έχουν προσδιοριστεί τα βασικά «στάδια» της ανάπτυξης τα οποία είναι σαν σκαλοπάτια και αναμένονται να κατακτηθούν σε συγκεκριμένες χρονικές περιόδους της ζωής του παιδιού. Βέβαια, είναι αναμενόμενο να υπάρχουν κάποιες αποκλίσεις στο ρυθμό κατάκτησης αυτών των σταδίων από το κάθε παιδί.

Ειδικότερα, οι πέντε διαφορετικοί τομείς ανάπτυξης είναι οι εξής:

  1. Γνωστική ανάπτυξη: Αφορά την ικανότητα του παιδιού να μαθαίνει και να επιλύει προβλήματα. Για παράδειγμα ένα βρέφος δύο μηνών μαθαίνει να εξερευνά το περιβάλλον του μέσω των αισθήσεών του (π.χ. όραση, γεύση, αφή) και ένα παιδί 3 ετών μαθαίνει να δείχνει τα βασικά χρώματα. 
  2. Κοινωνική και Συναισθηματική Ανάπτυξη: Αυτός ο τομέας αναφέρεται στην ικανότητα του παιδιού να αλληλεπιδρά με τους άλλους, να δημιουργεί σχέσεις, να προσαρμόζεται σε διάφορες κοινωνικές συνθήκες, αλλά και να μπορεί το ίδιο να βοηθά τον εαυτό του και να διατηρεί τον αυτοέλεγχό του. Για παράδειγμα, ένα μωρό έξι εβδομάδων χαμογέλα, και ένα παιδί 4 ετών συμμετέχει σε ομαδικές δραστηριότητες.
  3. Ανάπτυξη του λόγου και της Επικοινωνίας: Αφορά την ικανότητα του παιδιού να κατανοεί και να χρησιμοποιεί το λόγο. Για παράδειγμα, ένα παιδί στην ηλικία του ενός, περίπου, έτους αρχίζει να λέει τις πρώτες του μικρές λεξούλες, ενώ στην ηλικία 3-4 ετών κάνει μικρές προτάσεις χρησιμοποιώντας 3-5 λέξεις.
  4. Ανάπτυξη των λεπτών κινητικών δεξιοτήτων: αφορά την ικανότητα του παιδιού να χρησιμοποιεί τα χέρια του προκειμένου να πιάσει μικρά αντικείμενα, να κρατήσει το κουτάλι, να κουμπώσει ένα κουμπί, να κρατήσει ένα μολύβι.
  5. Ανάπτυξη των αδρών κινητικών δεξιοτήτων: αναφέρεται στην ικανότητα του παιδιού να χρησιμοποιεί τις μεγαλύτερες ομάδες των μυών. Για παράδειγμα, αναμένεται ότι ένα παιδί στην ηλικία των 6 μηνών μπορεί να καθήσει χωρίς στήριγμα, ενώ στην ηλικία των 3 ετών μπορεί να ανέβει σκάλες.

 

Τι αναμένεται να κάνει το παιδί σε κάθε ηλικία:

12-24 μηνών:

 

Η ηλικία των 2 ετών είναι μία δύσκολη ηλικία ιδιαίτερα για τους γονείς. Η απαιτητικότητα, τα ξεσπάσματα, η αδυναμία να δεχτεί όρια είναι μέρος της φυσιολογικής ανάπτυξης. Το παιδί σε αυτή την ηλικία έχει πολλά να κάνει. Να μάθει νέες δεξιότητες και συμπεριφορές, να καταφέρει να τις θυμάται, να ανταποκρίνεται σωστά και κατάλληλα και να διαχειριστεί τις αντικρουόμενες ανάγκες που έχει για αυτονομία και εξάρτηση. Τα παιδιά σε αυτή την ηλικία δυσκολεύονται να διαλέξουν και λένε όχι ακόμα και σε πράγματα που θέλουν πολύ.

2 ετών:

 

Το παιδί της προσχολικής ηλικίας, δηλαδή το παιδί των 3, 4 και 5 ετών είναι γεμάτο ενέργεια και περιέργεια. Σε αυτό το διάστημα οι κινητικές δεξιότητες τελειοποιούνται. Η δημιουργικότητα και η φαντασία είναι στο απόγειό τους. Το λεξιλόγιο και οι γνωστικές δεξιότητες παρουσιάζουν ταχύτατη ανάπτυξη, επιτρέποντας στο παιδί να εκφράσεις τις ιδέες του, να λύσει προβλήματα και να σχεδιάσει τις κινήσεις του. Το παιδί προσχολικής ηλικίας από τη μία προσπαθεί να πετύχει την ανεξαρτησία του και από την άλλη χρειάζεται την σιγουριά ότι κάποιος ενήλικας θα το βοηθήσει και θα είναι δίπλα του όταν το χρειαστεί. Σταδιακά αρχίζουν να αποκτούν μερικό έλεγχο της συμπεριφοράς τους. 

Τα παιδιά των τριών ετών είναι περισσότερο συνεργάσιμα και πιο ήρεμα. Οι συγκρούσεις με τους ενήλικες που ήταν πολύ συχνοί στα δύο αρχίζουν να περιορίζονται. Δεν τα θέλουν όλα εδώ και τώρα και μαθαίνουν να δείχνουν κάποια ανοχή στη ματαίωση.

3 ετών:

 

Τεράστια αποθέματα ενέργειας, πολλές ιδέες και ατελείωτη ώρα δραστηριοτήτων και συζητήσεων είναι αυτά που χαρακτηρίζουν τα περισσότερα τετράχρονα. Τα πείσματα και οι διαφωνίες μεταξύ των παιδιών και των γονέων είναι συχνά. Τα παιδιά εξετάζουν τα όριά τους, δουλεύουν την αυτοπεποίθηση και έχουν ανάγκη αυτονομίας. Δοκιμάζουν την υπομονή των ενήλικων με ατελείωτες ερωτήσεις, συζητήσεις και χαζά αστεία

4 ετών:

 

Στην ηλικία των 5 ετών το παιδί διανύει μία περίοδο ηρεμίας. Τις περισσότερες φορές είναι φιλικό και κοινωνικό και αρχίζει και γίνεται ανεξάρτητο και με αυτοπεποίθηση. Οι φίλοι και η ομάδα κατέχουν σημαντική θέση.

5 ετών:

 

Το παιδί της πρώτης σχολικής ηλικίας (6, 7 και 8 ετών) βρίσκεται στη φάση κατά την οποία αρχίζει να οργανώνει και να συνδυάζει τις διαφορετικές δεξιότητες που έχει αποκτήσει προκειμένου να  επιτελέσει πιο σύνθετα έργα. Έχει μάθει να φροντίζει τον εαυτό του μόνο του σε ικανοποιητικό βαθμό. Ακολουθεί τους βασικούς κανόνες της οικογένειας και μπορεί να αναλάβει κάποια καθήκοντα μέσα στο σπίτι και στο σχολείο.

Το παιδί των έξι ετών δυσκολεύεται να κάνει επιλογές και συνήθως αναστατώνεται από τις άγνωστες καταστάσεις. Οι νέες του γνωστικές δεξιότητες του επιτρέπουν να θεωρεί τους κανόνες ως πολύ χρήσιμους για την κατανόηση των καθημερινών συμβάντων και της συμπεριφοράς των άλλων. Οι νέες προκλήσεις συνήθως αντιμετωπίζονται με ανάμεικτο ενθουσιασμό και απογοήτευση.

6 ετών:

 

Το επτάχρονο παιδί γνωρίζει καλύτερα τον εαυτό του. Προσπαθεί πολύ για να είναι «καλό παιδί» και να κάνει το σωστό. Όταν δεν μπορεί να φτάσει τις δικές του προσδοκίες τότε απογοητεύεται και μπορεί να αποσυρθεί. Ανησυχεί ιδιαίτερα για αυτά που πρόκειται να αντιμετωπίσει (π.χ. μπορεί  ο δάσκαλός μου να μην είναι καλός, μπορεί να μην κάνω φίλους).

Την ίδια στιγμή το παιδί είναι πιο πρόθυμο να συνεργαστεί και να μοιραστεί με τους άλλους. Γίνεται καλύτερος ακροατής και μπορεί να παρακολουθήσει καλύτερα αυτά που λέει ο άλλος. Προσπαθεί πολύ για να τα κάνει όλα σωστά.

7 ετών:

 

Print